onsdag 23. juni 2021

Midtsommerkveld

 Så kom den endelig, sommervarmen. Det var kanskje på tide siden det er nå det snur igjen og vi går mot høst og vinter . Selv om jeg typisk nok er slått ut av en sommerforkjølelse skal jeg ihvertfall holde meg våken langt inn i sommernatta . Jordene ble slått her i dag og i tunet lukter det av nyslått høy og syrin. 

Da jeg var liten måtte vi alltid plukke en midtsommerbukett denne dagen. Den skulle inneholde 24 ulike viltvoksende sommerblomster . Hvis vi la den under hodeputen ville vi i søvnen møte drømmeprinsen som vi skulle gifte oss med sa de voksne. Siden jeg var veldig glad i blomster slapp min bukett å bli klemt flat under ei hodepute og jeg kan heller aldri huske noe nattlig møte med drømmeprinsen.  Men tradisjonen har jeg beholdt og jeg tror aldri det har vært en st.hans uten sommerbukett på bordet.  Også i år.



Selv har jeg jo fått min del av drømmeprinskvota så det er jeg vel ferdig med. 😍 Derfor tenkte jeg at i år, som jo er et valgår, må det være en ypperlig anledning til å muligens drømme om hvem man skal stemme på når valglokalene åpner til høsten. Jeg synes nemlig det er særdeles vanskelig å bestemme seg denne gangen .  Men.... det er kanskje ikke så lurt heller? Tenk om jeg drømmer om Sylvi!😲🙈 jeg kan jo ikke stemme på et parti som synes det er viktigere å selge billig sprit enn å hjelpe folk i nød. Nei huff, la meg ikke drømme om Sylvi da. 😖

Hva om jeg drømmer om Jonas da, det er vel bedre kanskje? .. . Han sies å være en kjekk kar og greier . Men nei, jeg vil slett ikke drømme om Jonas. Han vil jo ta fra meg den eneste inntekten jeg har på eiendommen min og dessuten så snakker han fortsatt om etterkrigstiden som om vi fremdeles var der. I det siste har han lovet store lovnader i hytt og gevær og slik blir jeg bare skeptisk av jeg .Og, hysj ikke si det til noen men... jeg liker ikke oppsynet på fyren. Nei, Jonas er nok ikke min drøm.☹️🤔

Hm.. tenk om jeg drømmer om Trygve da. Det kunne blitt en morsom drøm tror jeg kanskje. Mye latter med den karen der. En god latter også 🤣 Men nei, bak latteren tror jeg han er en liten luring og jeg frykter han vil ta med seg «låke vener» til regjeringskvartalet om han får nøkkelen dit. Selv om han skal styrke både nærpoliti og landbruk er jeg redd det er mer et spørsmål om å komme til makta enn å bruke makta til det som er rett. Så nei Trygve, jeg håper ikke jeg ler med deg i drømmene mine heller.👎🏻

Men hva om jeg drømmer om Erna? Erna som har stått som en trygg bauta gjennom hele pandemien. Dame jeg må si jeg har fått respekt for på mange måter. Men.... så er det det da at jeg kan jo ikke stemme på ei som vil selge hele landet vårt stykkevis og delt! Og i tillegg åpner hun opp Oslo med å gå på bar og tappe seg en øl for det er det så viktig at folk i Oslo kan gjøre. ( mens jeg må gå på lokalbutikken med munnbind ennå og får kanskje vaksine i uke 27 eller 28 eller noe sånn) Nei dessverre Erna , der mista jeg respekten og jeg vil ikke drømme om deg heller jeg. 🙈

Audun Lysbakken. Hm.... kjekk kar å drømme om det. Men SV, hm... neeeeiiiii jeg tror det blir for klimafokusert for meg. Jeg som aldri flyr  men humper rundt i dalen i diselvolvoen min ville vel aldri funnet meg til rette med et parti som til tross for å være aldri så grønt nok hører mest hjemme i byen. Sorry Audun men jeg håper ikke jeg drømmer om deg heller.😉

Kjell Ingolf da. Han er jo en liten kjekkas selv om jeg skulle mye heller ville sett selveste Bollestad som partileder i krf. Den dama digger jeg! Hu e herlege! (Som de sier sånn tilnærmet på jærsk). Jo altså , jeg står nok for mange av de samme verdiene som disse folka . Men det gjør vel de fleste av oss. Men kan vi stole på dem? Og så er det dette med Israel og Palestina da... nei, jeg kan ikke drømme om Kjell Ingolf heller jeg. 🥱

Nei, dette er neimen ikke lett. Kanskje vil midtsommernatta gi meg drømmer om vetter som danser i duggvåt sommereng. Vetter med ansikter som Sylvi, Jonas , Erna, Trygve, Kjell Ingolf og Audun. Og kanskje er det selveste Bollestad som sitter naken på en stein midt i et tåkelagt elvestryk og spiller til dans med fela si.  😄

Kanskje ønsker jeg at sommernatta vil være drømmeløs. Eller kanskje skal jeg slett ikke sove i det hele tatt på den korteste natten , midtsommernatten❤️


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar