onsdag 1. februar 2023

11. desember 2022

 Så kom tredje søndag i advent. Tre lys å tenne i staken. Julestemningen holder stand ute med snø i skogen og nesten litt mer kuldegrader enn ønskelig. De første julesmåkakene er kommet i boks. Mors fingerkjeks med sitronkrem bare MÅ jeg ha. De er jul for meg. Smultringer skulle det også blitt denne helga, men skal det tydeligvis bli hos flere, for hyllene med Flott smult på butikken var helt tomme.

Dagens brev er fra Carrie til hennes foreldre. I går da jeg skrev om verdensutstillingen som finner sted i San Fransisco 1915 tenkte jeg på det faktum at det store jordskjelvet la mesteparten av byen i ruiner en aprildag i 1906. Da var jo begge søstrene i ganske så nærhet. Skal tro hvordan de opplevde det. Synd at jeg ikke har funnet noe skriftlig fra noen av dem om dette. I dette brevet skriver Carrie om en bok som er sendt henne fra Norge og som hun har sendt tilbake. Synd hun ikke sier hvilken bok det er men det må være noe spesielt siden hun sender den tilbake. Jeg har forresten Carries konfirmasjons bibel. Hun tok den altså ikke med seg da hun for. Kanskje betydde den ikke så mye for henne. I brevene fra Carrie er det lite som tyder på at hun var en religiøs person og slik jeg leser brevene var hun nok ikke typen til det heller. Søsteren Julia derimot ble mer og mer religiøs ettersom årene går. Men her er dagens brev og bilde og jeg skulle ønske det var et fargebilde for Carrie hadde en fantastisk rosehage. Bak på bildet står det at noen ganger kan man ikke se inngangsdøren for bare roser.
St Helena april 15 1915
Kjerre foreldere
Jeg har faat bogen som derre sente mig for længe siden som jeg tilbagesender. Tenkte at skrive med det same men det har aldrig blevet for det er en god bog jeg har læst den. Det var kjekt at de sent den til mig. Har fin veir nu. Havde ren nesten til ver dag i fire mandt. Har langt grønt grest saa man kan slaa det vist man vil. Vad skal jeg skrive om. Faar lat dere vide at mine høner er flinke til at læge egg. Faar 50 dusin i ugen. Har 35 Kylinger og har 2 haner som fader. Har reist en ungku som var 2 aar 18 februar. Havde kalv januar 4. Solte vorres gamle ko faat 50 dollar. Kvigen er alt vi har nu. Vi selger smør og milk. Jeg venter Julia herop i sommer det er 2 aar siden hun var herop. Hendes mand har ikke værret her. Jeg skal gaa til San Fransisco fast i june og se udstillingen. Skal lat derre vide om jeg traf kjente fra Numedal naar jeg komer hjem. Jeg skriv hjem engang at jeg skulde like at have den ruggen og det kjole tøy sent til mig som mor havde daa jeg var hjeme. Er saa lei for jeg ikke tog det med mig. Det var ikke for meget for jeg var hjeme og arbeidet et helt aar. Jeg skal have minst af alle . Far jeg har givet derre mere en de andre . Jeg var hjeme til jeg var 25 aar og arbeide for derre alle . Har vel givet det bort til dem som har hjelpe hende mest. Er arg paa mig for jeg reiste hjem. Skulde ligt at jeg havde reist tilbage med det same. Er Tosten Glaim hjeme. Vist han komer saa kan de spørge om han vil tage med de ting som jeg vil haa. Jeg betaler for fragten. Hils alle slektninger men først og sist er derre hilset fra Carrie . Lev vel. Far skriv saa er du snil

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar