onsdag 1. februar 2023

8. desember 2022

 Da var det jammen meg torsdag igjen og det er den 8 desember. Her går det unna. Mens vegsjefen er på førjulssjekk i tigerstaden har de stuttbeinte hatt hjemmealenedager, mens mutter er på sitt annet hjem, nemlig jobben. I dag samles nok troppene i heimen igjen og nå MÅ jeg vel snart begynne på julebaksten! Hvordan skal dette gå!!

Dagens brev er altså et så bedårende brev at jeg har lest det mange ganger og kjenner munnvikene trekker seg i retning ørene hver gang. Carrie dro jo hjem til Norge i 1908. Det tar lang tid på reise og hun var nok i Norge i noen måneder når hun først kom. Men hun hadde en liten hemmelighet i hjertet da hun kom. Kjærligheten! Den ilden var tydeligvis fortsatt tent da hun kom tilbake til USA. Brevet er fra desember 1910 og dette året er Carrie 47 år. Hun er nå bosatt i St Helena Napa som er et jordbruksdistrikt midt mellom Sakramento og San Fransico. Hun har flyttet på landet!
St Helena Napa California December 12 1910
Kjerre broder Ingebret med familie
Det er tretten maaneder siden jeg reiste fra dere. Jeg har været frisk hele tiden. Jeg arbeide i SF paa en plats fra januar 26 til november første. Jeg blev gift november 5 jeg havde ikke noget brylaup. den 8 reiste vi her op paa landet det tager fire timer fra San Fransisco. Dere vil vel spørge vem er jeg gidft med. Det er med den tyskeren som jeg var kjent med før jeg reiste til Norge. Han har over hundre høns. Vi faar ikke mange egg ennu men de vil begynde snart at lage. Det er god pris paa egg . Han har vindruer og frukt trær. Vi har fint verr i dag har haft lit regn ikke meget ennu haaber at faa mere. Jeg liker mig paa landet. Her er fint country. Jeg maa ikke glemme at at jeg se paa et apelsintræ udenfor vinduet. De er grøne ennu de vil nok blive gule efter jul. Her er vist ikke mange norske jeg kjender ingen. Min adresse er Mrs Carrie Pfahler St Helena Napa San Fransisco California USA
Jeg maa ikke glemme at fortelle derre at min mand er ope til ver morgen og gjør varme i komfyren og giver meg kaffe i sengen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar