onsdag 1. februar 2023

12. desember 2022

 Mandag morra blues! I 10 blå og et nydelig dryss med fersk kald kritthvit snø er det bare å brette opp ermene, spøtte i nevan og ta fatt på ei ny uke. Det er 12 desember og jeg er akkurat halvveis i kalenderen min. Utrolig nok dukka husmorgenet mitt opp i helga og to kakebokser har fått innhold. Jeg har også brygga øl, noe jeg ikke har gjort på veldig lenge. Jeg syntes liksom det blir så veldig mye øl av en sånn tomtebrygg flaske. Men så var det et klokt hode, i hvert fall klokere enn mitt, som foreslo en halv porsjon. Har du sett på makan, da blei det jo ikke så mye likevel da. He he

Dagens brev er fra Julia. Det er skrevet i 1916 og vi er midt i en verdenskrig. Og når jeg leser dette så slår det meg at historien, ja den gjentar seg visst. Gang på gang på gang dessverre. Det er nesten så en kan få litt frysninger. Vi har de samme bekymringer nå som da. Eneste forskjellen er vel at nå får vi alt rett inn i stua mens i 1916 hadde de kanskje mer avstand til alt. Uansett, når skal vi egentlig lære vi mennesker? Dagens bilde har Julia sendt hjem og dette er Cape Mindocina Light station. Bak på bildet har hun skrevet at dette er hennes manns arbeidsplass.
Angel Island California Mai 14de 1916
Kjære foreldre og søskende
Carrie sendte mig nylig brev som hun fik ifra dere. Ser at de ikke har faat mine brev saa det er grunden til at jeg intet hører ifra dere. Jeg skrev et til Knut og til dere der hjemme. Føre jul sente jeg en del billeder af udstillingen til dere, Anne og Sigrid Haugerud. Jeg trode at post til Norge som regel kom frem. For en tid siden sente jeg et brev til dig fader og en tid føre det sendte jeg fem dolar som skulde være for deg til at dele mellom Stener, Kresti og Aase. Fem kr hver. De rest tre kr og øre skulde være til billeder fre de steder jeg har bedt om . Haaber dog at pengene kommer frem i god behold saa dem ikke bliver borte paa vejen. Haaber nu at denne forfærdelige krig snart naa bliver slut og ikke flere Lande maa blive indviklet i den. Det ser nok gaadefuldt du for de forenede stater gang paa gang paa gang. Haaber dog alt bliver fred og at landet faar beholde sin nutralitet.. Haaber nu at dette finder dere alle friske og i beste velgaaende. Hils alle mine slægtninger. Vær da alle de der hjemme paa det kjærligste hilset fra os alle. Vi er alle friske og har det godt. De skriver om høje priser der hjeme, det er ligedan her. Alting er omtrent dobbelt pris mod hvad det var før! Lev da vel og vær kjærlig hilset. Julia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar