onsdag 1. februar 2023

21. desember 2022

 En har ikke før åpna øya på mandag og så vips så er det plutselig onsdag. Det er så en kan lure på om det er nissestreker med i bildet. Men nå er det ikke mange glassene igjen i kalenderen min i hvert fall. Og i dag kl. 22.28 snur sola. Hurra! Kakelinna merka vi ikke noe til hjemme men kjøreturen til Kongsberg i går kunne jeg godt unnvært. Når det er 2 kuldegrader og regne så bør en holde seg unna veien. Men vi kom oss ned, knokkelguruen min plaga meg skikkelig og så kom vi oss jammen hjem igjen også. Ifølge sjåføren min var nok skuldrene mine minst like høye som før kiropraktoren klarte å senke dem. Det er utrolig hvor god jeg er på bremsing når jeg ikke kjører selv.

Dagens brev er fra 1938. Nå bor det 3 personer i Landrud igjen. Ei jente fra nabolaget har flytta inn og det er nok fordi helsa til Ragnhild begynner å skrante. De trenger hjelp med dyr og husstell. Hun som flytta inn skulle bli værende i over 40 år og hun ble nok noe mer enn en som bare var ansatt i huset. I hvertfall for Steinar. I USA begynner også årene å merkes. Julia er nå 71 år. Jeg er så imponert over hvor godt hun holder på norsken. Hun var god til å skrive. Hadde en pen håndskrift og godt språk. Det pussige er at når hun skriver til sin svigerinne er det ingen bibelvers og Julia ser ut til å ha lagt vekk det religiøse. I dette brevet skriver hun også om minnemarkering over dronning Maud. Selv om de ikke bodde i Norge var de norske kongelige også deres kongelig. Dagens bilde er av Julia og hennes barnebarn Marianne.
San Francisco Desember 4de 1938
Kjære svigerinde Ragnhild
Har nu netop eller rettere to dage siden skrevet søster Anne. Saa nu faar jeg seat faa isammensat nogle linnier til dig ogsaa som en jule og nytaars hilsen. Jeg har dere alle i mine tanker men naar man holder paa at blive gammel blir det mindre med skrivning. Det blir bare en og anden gang nu pen og blæk kommer frem. Vi har i flere maaner haft nok af svag helse. Jeg havde en tid noksaa ubehagelighet i min venstre hand og saa udpaa sommeren fik jeg en slem gikt i den højre fod og leg ifra hofte ned men saa gik alt over og føler mig bra frisk. Saa fik min mand en slem hvad skal jeg kalde det, det var saa mange ting som manglet ham høj blodgang hjertefejl og lammelse i den ene siden. Han var paa hospitalet en tid han har nu ikke vært frisk paa flere aar. Somme dage kan han være bedre men saa har han sine dage som er verre. Vore børn er bra med helsen. Olga er mindre syterk men arbejder hver dag paa en afdeling i kontor paa et af San Francisco morgenaviser og hun har god løn. Jeg indlæger et fotografi af Claras lille pige og mig. Det blev tat i sommer . Mariane blir et aar gammel den 22 de desember. Søn og hustru har vært i en by som heter Chico nu i to maaneder. Haaber dem kan slaa sig ned der og faa sig et hjem der og komme bort ifra denne rejse rundt ifra stat til stat. I gaar efter midag havde vi sørge gudstjeneste for dronning Maud. Det var den Norske konsuls begjær og det var imponerende. Konsuler som representerte flere lande og byens høje embetsmænd. Jeg ser af Annes breve at du har det noksaa vanskelig at komme rundt paa grund af svulmet legger og føtter. Saa mange lider af dette. Haaber dog at du er i bedring. Saa vær da du og Stener hilset ifra os alle. Saa til slut lnsker jeg dere en glædelig jul og et godt nytår. Julia


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar