onsdag 1. februar 2023

9. desember 2022

 Det er fredag 9 desember. Snart helg, igjen, og tredje søndag i advent er rett rundt hjørnet. Vegsjefen fikk utvidet opphold i tigerstaden men på slike steder han vanker blir man som oftest kasta ut før helga så gutta ser han nok i kveld. Da er det snart slutt på å sitte i vinduskarmen og vente, og speide etter far. Kuldegradene holder stand og snøen ligger fortsatt i skogen. Vakkert er det. I adventskalenderen min er det nisse invasjon og 8 glass er nå byttet ut med 8 smånisser.

Dagens brev er også fra Carrie. Hun tilpasser seg fort livet som «a farmers wife». Hennes mann heter Georg Pfalher og han er en innvandrer fra Tyskland. Det er ganske rart å tenke på at to enkle jenter fra en liten gard i ei lita grend i en ikke akkurat overbefolka dal ingen visste om langt inni lille Norge, lager seg et liv i et stort fremmed land og finner kjærligheten der. Det er vel nesten et eventyr. Carrie var 47 år da hun giftet seg og hun og mannen fikk aldri noen barn. Jeg har heller ikke funnet noe sted at han hadde eventuelle barn fra før. Så, det var bare de to. Og slik hun beskriver han var det en kjærlighet som varte hele livet. De døde også samme år med kort tids mellomrom. I dagens brev skriver Carrie noe om hva de dyrker og tjener der i den frodige dalen i St Helena. Språket bærer nå mye preg av at Carrie er både to språkelig, og kanskje har hun også fanget opp noen tyske gloser fra sin mann. Bildet viser Carrie og Georg midt i hønsflokken.
St Helena 16 des 1913
Kjerre forældere og søskende
Har lenge ventet at høre fra dere skulde skrevet før men jeg har ventet at høre fra dere. Nu i dag sender jeg dere nogle ord. Jeg haaber derre alle er friske det er vi . Hade brev fra Julia som er skrevet Nov.21. De var alle friske. Fik brev fra Margit Bergseid. De er alle friske og hun har 9 barn i live. Har ikke hørt fra Knut Kjemhus paa længe han skriverat han vilde skrive til sin søster. Har haft brev fra Carrie Kjemhus hun har 7 børn. Hun siger at de er alle friske men demes børn har været syge. Jeg skulde ønske at dere vilde skrive mere da de kan skrive. Har intet hørt fra Sigrid Haugrud hils hende hun maa være så snild at sende nogle ord Efter jul jeg gaa til San Francisco ca efter nytår. De har vel sne og koldt veir nu. Her er vært meget regn. Jeg skulde like at være hjemme til jul og faa rakfisk. Dere maa skrive et langt brev og fortæle alt som har gåt for sig siden jeg dro. Jeg har selt smør af min ko. Hun havde kalv i februar. Den var fin saa jeg har den. Den er 10 måned. Kalven og lit ved har brug for hus. Jeg har selt smør for 40 dol. Vi har et par hundre høns. Kjøbte hvede for 100 dollar 3 tons og mais 2 tonds . Alfafa mill og demmes mel. Vi taper ikke på hønen dem betaler for sin føde og det vi bruger i huset og alle haner som vi spiser.
Vær hilset fra Carrie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar