onsdag 1. februar 2023

19. desember 2022

 Det er mandag og starten på siste uke før jul. Verden er fortsatt full av minusgrader og snøen i skogen blåste ikke vekk allikevel. Yr har avlyst kakelinna og det skal falle et snødryss i løpet av uka. Ikke stort å klage på altså. Helga har vært benyttet til en del TV-titting og for de som ønsker et tips kan både Julestorm på Netflix og Gulltransporten på Viaplay anbefales. Ellers så er vi stadig så gode på fyring at gutta rømmer og mutter`n blir nesten sommerkledd for å holde ut. Godt vi har mye ved. Juleølet er testet og funnet godkjent og juletreet står nå i kjelleren til akklimatisering. Vi er i rute vi.

Dagens brev er nok engang fra Julia og det er til hennes mor. Brevet er skrevet i 1932 og gamle mor i Norge fyller 100 år.Hvordan det ble feiret vet jeg ikke, men jeg kan bare anta at det nok var en begivenhet både i bygda og blant naboer og familie. Det jeg vet er at det ble tatt bilde av gamle Kristi på dagen hennes. Et ansikt som viser ganske tydelig et levd liv. Våkne øyne som nesten er borte blant et hav av rynker. Helt kritthvitt hår. At dette har vært ei dame med bein i nesa kan leses i hver eneste rynke. Julia er nå blitt 65 år og er en veldig religiøs dame. Halve brevet er fullt av bibelord og ønsker om at hennes mor nå snart skal få slippe fra dette strevsomme liv og inntre i de himmelske saler til et liv i himmelsk herlighet. Tilgi meg for at jeg dropper å skrive av den lange bibelske triaden og bare tar med resten av bursdagsbrevet denne gang.
San Francisco juni 3de 1932
Kjære mor!
Til lykke med hundreaarsdagen. Jeg gratulerer dig paa det hjerteligste med din gjeburtsdag og faar du flere aar til din lives maalestok saa blir du nok den ældste i Numedal skulde jeg tro. Ja tiden er vel ofte lang for dig nu siden du ikke kan være sysselsat med de forskellige arbejder du i dine yngre dage havde at ivareta. Øynene er maaske mindre klare og haanden skjælver nok nu kan jeg tænke mig og dine føtter er maaske for svage til at bære dit legemets tyngde. Herren har vært god og mættet dig med en høj alder. Du har maaske lengsel efter et bedre liv og et blivende sted hos Gud. ……………………….så hopper jeg over 4 bibelvers og et intenst ønske om at gamle moder snart og helst før snart bør si takk for seg. …………….. Ja mor maa din livs aften blive lys maa der være fred i hjerte og sjel. Ogsaa et ønske om at alle rundt dig vil være snilde og omsorgsfulde saa du har det godt. Saa igjen en glædelig hundreaars fest og et lev vel ifra din datter Julia Reit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar