onsdag 1. februar 2023

16. desember 2022

 Så var det jammen fredag igjen. På ett eller annet merkelig vis er det akkurat som om den dagen kommer fortest av alle dagene i uken. Ikke at jeg har noe imot det men like fort som den kommer er den vekke igjen. Nå er det snart bare ei uke til jul. Her på gården har vi vært på den tradisjonelle juletre handelen fra Velterud gård i Jondalen. Prima vare! Han produserer juletre og vi for vår del prøver å produsere tømmer. En får støtte næringa der næringa er. Og det er mange år siden vi så noen sjarm i å vasse rundt i skogen og leite etter et brukbart tre. Fruen i huset var i tillegg på årets jula julehandel i går og kom pesende til gards utpå kveld med 14 bæreposer, lavt blodsukker og tom lommebok. Før i tida var det alltid salg på alle julevarer i romjula og januar. Nå var det 50% på alle julevarer i alle butikker ei uke før jul !!! Kanskje ikke så rart at julen må starte i butikkene i begynnelse av november da.

Dagen brev er fra Julia. Det er skrevet tidlig i 1927. Foreldrene her hjemme er blitt gamle nå og far dør i 1926. Carrie og Julia har tydelig helt forskjellig forhold til sin bror og der Julia bruker gudsord og bærer over med, er Carrie krass og skjuler kanskje sin sorg og dårlige samvittighet bak harde ord til sin bror. De to søstrene må ha vært veldig forskjellige til sinns. Det er også rart for oss å tenke på at det gikk noen måneder før søstrene fikk vite at far var død. I dag hadde vi tatt en telefon i det det skjedde. Dagens bilde er av alle de som mottok brevene. De som ikke dro. Søsken og foreldre. Bildet er tatt i 1901 og broren som flyttet til Kristiania er nettopp død da bildet ble tatt.
San Francisco jan 23de 1927
Kjære gamle mor
Ja nu skulde jeg nok likt om jeg kunde vært saa nær at jag kunde kommet hjem og tatt meg af dig. Far er nu borte jeg haaber nu at han fant sin frelser saa han døde i troen paa Jesus. Ja nu mor om du ikke allerede har modtaget Jesus saa udset ikke med at modtage han slig som han aabenbarer sig i ordet. Mor jeg skulde likt om jeg kunde faat stelt med dig nu paa dine gamle dage. Mine børn er nu voksne og jeg kunde nu have tid at hyget om dig. Min søn vil kome hjem i martz og vil da bli hjemme en del af tiden. Olga har nu været syg to og et halvt aar. Hun har i sommer vært paa et sanatorium. Det er den ene lungen som er anfaktet. Clara blev gift den 29de november. Dem er begge hos mig. Dem skal rejse til hans hjem i Nebraska til vaaren. Jeg har haab om at min mand kan faa bli pensjoneret om en kort tid. Han har det trist der borte på øen. Ja nu mor tak for hvad du var for mig da jeg var barn og hjelpeløs. Ja lev da vel og en kjærlig hilsning fra din datter Julia.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar