onsdag 1. februar 2023

15. desember 2022

 Det er torsdag og det er den 15de dagen i desember. Tendens til mildvær siden det er akkurat ti grader varmere i dag enn i går. Men likevel viser måleren minus 11. Brrr.. Jeg har feriedag i dag og skal til Kongsberg for å tømme lommeboka. Neida, jeg skal jo ikke det, men siste førjulshandelen pleier å ende med bitte litt mer enn en hadde tenkt. De sju slaga er heller ikke helt i boks, men i går laget jeg faktisk rosettbakkels og det var første gang. En litt trøblete start, men jammen ble de bra etter hvert. Og den er vel den peneste kaka og se på i hvert fall. En kan vel lure på hva en skal med alle disse kakene men, fuglene skal vel leve etter jul de og. Det verste med julebaksten i år er vel prisen. Strømprisen.

Dagens brev er skrevet i 1923 og det er også denne gangen Julia som er brevskriver. Hun har nå blitt 56 år og brevene viser at hun med årene ble veldig religiøs. Hun bor fortsatt på Angel Island. Hun skriver mye om barna og venner, men veldig lite om mannen sin. Han vet jeg faktisk ikke mye om i disse årene. Vi får vel anta at han var lite hjemme, men levde sitt jobbliv ute på fyret. Dagens bilde er av Julias datter Olga. Hun som skal blir sykepleier.
Angel Island June 17 1923
Kjære forældre.
Skal nu forsøgemat skrive til dere denne dejlige søndag aften. Alt er vel med os. Vaar søn Egbert er nu i disse dage i Chicago paa kontoret af korporationen som han rejser for men skal tilbage til øststatene efter det. Olga graduerte ifra høyskolen og venter at bli optat ved en hospital skole for sygeplaierske i august maaned. Clara graduerte ifra kommuniskolen en uge siden og skal begynde paa højskolen en af de siste dage i juli. Ja nubegyntye jeg brevet med maaske det som er dere mest om at faa høre sjøn det ikke er videre stilferdig. Ja kjære foældre dere begynder at blive lidt opi aarene nu. Venter at faa høre hvad dato og aar dere begge var født. Haaber dere er begge friske og har det godt og at alt er i bedste velgaaende. Det var da at beklage Aase s død men siden hun ikke var frisk var det vel det bedste. Ungdommer som ikke har tumlet sig du i synd og elendighed har lettere for at modtage naaden i christus. Livet det evige er en vinding Jeg vilde saa gjerne faa adressen til Knut og Per Lofthus. Her er saa mange som rejser til Norge i neste maaneder. En veninde og hendes datter som er i Kristinia . Dem bad om adressen til mine slæktninger. Dem har vært i Norge nu et aar deres hjem er i +nord møre nær Kristiansund. Jeg har kjent dem i sex og tyve aar. Jeg bad om at faa nogle sølvsager ifra Norge. Haaber du fader vil sige ifra enten jeg kan vente dem eller ikke. Jeg har saa lidet af sølv naar jeg har fremmede er jeg saa forlegen. I gaar fik jeg brev fra Kari alt var som vanlig. Fik brev ifra Margit Lien for kort siden dem har saa megen sygdom. Hendes mand har vært syg i vinter og den ældste søn ligger paa hospitalet. Ja dette er alt jag kan tenke paa saa jeg faar slutte med en kjærlig hilsning til Ingebret med familie Anne og hendes familie. Farsøstrene Sigrid og margit og forresten alle som spørger efter mig men især er dere foreldre kjærlig hilset ifra mig og mine. Lev vel. Ifra Julia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar