onsdag 1. februar 2023

22. desember 2022

 Det er torsdag og den første dagen i min juleferie. I dag skal husmorgenet manes frem og innen kvelden skal vi ha både vaska gulvet og børi ved. Og klarer vi ikke å komme i julestemning så er det i hvert fall ikke værets skyld. Snøen ligger ennå i skogen og kuldegradene holder stand. Perfekt! De stuttbeinte gutta er ikke så veldig glad i husmorgener de , men rolige formiddager hvor vegsjefen og mutter`n bruker tid på å få kroppene i gang, ja det liker de godt. Solan Snusens eksepsjonelle snuta har for øvrig fanget opp at det er tiden for laupartisper nedi bygda og såre pip høres stadig fra han. Unge Ludvig er jo fremdeles bare sånn halvveis kar så han bryr seg lite om tispelukt som er langt vekk.

Dagens brev er egentlig et julekortbrev. Året er 1946 og krigen er over. Jeg finner lite brev i fra krigsårene og det har sikkert flere årsaker. Brevene ble sensurert under krigen og det kan ha vært en av årsakene til at de ikke sendte så mange. Det kan også være at de i den tiden ikke ble tatt vare på. I USA har Julia blitt enke da hennes mann Carl døde i 1943. Jeg er ganske sikker på at hun sendte brev hjem om dette. Julia har nå blitt 79 år og hun sliter med å skrive. Brevet er stilet til Svigerinnen Ragnhild og brorsøn Stener,men jeg vet jo at Ragnhild døde i 1946 og dette vet tydeligvis ikke Julia da hun skrev brevet. Jeg har ikke dato som Ragnhild gikk bort med det er stor sannsynlighet for at Steinar fikk dette brevet etter han har mistet sin mor.
Kjære Svigerinde Ragnhild og brorsøn Stener
Jeg maa hilse dere begge med en glædelig jul og et godt nytaar i 47. Jeg skrev og svarte paa dit brev og sendte dere nogle saker haaber de modtog det. Jeg ber til Gud for dere begge. Maa spørge deg Stener hvad som du lider af. Er det noget som du med tiden kan overkomme? Ja der er saa megen sygdom alle steds. Ragnhild hvordan har du det? Er du i bedring? Og er du i dit hjem igjen? Jeg har i flere maaneder tapt baade krefter og lyst til arbejde men naar man er i det aatiende aar kryper aldersommen ind. Jeg har intet at klage over. Gud har rikelig velsignet mig, Bare jeg kunde ha vert til velsignelse ifra barndom til min alderdom, men jeg priser min Gud for de mange anledninger der han har kommet paa min veg. Dere hilses med den 23 Davids Salme. Saa ønsker jeg dere en glad og velsignet Jul og et velsignet 47 aar. Maa saa dere begge bli friske og da er alt godt. Vær da hilset ifra mine og mig. Saa et lev da vel i Gud. Julia Reit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar