onsdag 1. februar 2023

17. desember 2022

 Lørdag morgen 17. desember og akkurat en uke igjen til alle glassene i adventskalenderen min skal være bytta ut med en brokete gjeng smånisser. Det er også bare fire dager igjen til solsnu. Nærmere bestemt onsdag 21. desember 2022, klokka 22:48, og da går vi ikke lenger mot vinter men mot vår! De fleste av oss liker nok uten tvil den solsnuen best. I dag skal det pusles litt med jule ting og tang. Gaver skal pakkes og kranser skal lages. Jeg er slik skrua sammen at når jeg handler i travle butikker før jul så synes jeg alltid så synd i slitne ekspeditører og derfor sier jeg alltid at neida, jeg kan pakke selv jeg, bare legg det i en pose tusen takk ! Å du som jeg angrer når jeg kommer hjem. Så derfor er det en jobb å gjøre. Men det er nå litt koselig og.

Dagens brev er også fra Julia og denne gangen er det et brev til hennes mor. Brevet er fra 1930 og da var moren 98 år. Julia er også godt voksen og i brevet forteller hun om livet i San Francisco . Hun bor ikke lenger på angel Island med mannen sin men de har bygget seg et hjem i byen Dagens bilde er av huset og av datteren Olga og barnebarnet Marianne. Bak på bildet av huset står det følgende: Mor. Dette er huset Foran har vi mange trapper at gaa op men vi har en storartet udsikt af den gamle del af San Francisci. Vi ser en stor del af havnebugten og havnestederne og byerne over bugten naar vi er oppe paa haugen. Og i samme konvolutt ligger dette brevet.
San Francisco martz 30te 1930
Kjære mor
Nu skal jeg da endelig forsøge at sende dig nogle linier og adressere dem til dig. Jeg tror det er bare et brev som jeg har adressert til dig siden far døde. Jeg har ikke hørt om du fik det eller ikke men naar jeg skriver til Anne saa venter jeg at hun læser brevet for dig og da er det til dig ligesaavel som til hende. Jeg har maaske vært lidt sløv af mig naar det kommer til skriving. Det er altid saa fult op af arbejde . Familien er stor og husa og have maa tages vare paa. Clara har arbejdet noksaa stadigt saa jeg har den lille at se efter. Nu er det lysere. Fortjeneste for min søn og svigersøn er bedre . Olga er nu fulstendig frisk. Ja saa en ting til, min mand kan slutte sin tjeneste om en kort tid saa vi blir da under en husholdning. Der er alle tider saa megen besværslig som vi har haft det de siste faa aar. Jeg sender dig billeder. De penge som jeg fik ifra dig og far er sa tind i dette hus. Det er moderne og noksaa pent baade inde og ude. Haaber at sende billeder af haven naar alt er i blomst. Mor for din alder saa er du en sjeldenhet som kan stelle for dig selv saapas du gjør. Ja jeg haaber du faar krefter til at fortsette til din livets dager til ende. Ja mor nu har du vel tid til at lese og bede til Gud. Haaber saa inderligt at dem er snille og steller godt om dig der i Landrud. Det er og vil blive det beste at faa høre nest til at Gud er din tilflugt i livet . Ja lev da vel saa inderlig vel i Gud du og alle i Landrud. Kjærlig hilsen ifra mig og mine.
Ifra Julia Reit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar