onsdag 1. februar 2023

14. desember 2022

 Det er onsdag 14 desember. 10 små og temmelig korte dager igjen til jul. Kuldegradene er stabile og litt lett nysnø topper julestemningen. Du verden så vakkert det er. Jeg er glad jeg har adventskalenderen min å sysselsette kveldene med for helt alvorlig talt, FOTBALL !!! Det er kanskje ikke så rart at NRK må trappe ned og si opp folk når det eneste som sendes i hele desember er fotball. Men når det er sagt så har vi jo fjernkontroll da. Ja her i huset har vi faktisk flere. Og det er ikke min fortjeneste. Jeg har litt sånn fjernkontrollfobi og liker mest tre knapper. AV/PÅ knappen, volum knappen og kanal opp og ned knappen. Mens min bedre halvdel eeeelsker fjernkontroller og jo flere knapper jo bedre. Nuvel, fotball kan slåes av og så får vi håpe programlista for alle tv-kanalene inneholder masse gode programmer til jul. Tante Pose hadde vært fint forresten.

Dagens brev er fra 1922 og da er både 1 verdenskrig og Spanskesyken over. Det er også litt rart å tenke på at nå snakker vi om det året min mor og far ble født. I Norge var det trange tider mens i USA var det oppgangstider. Det forjettede lande bygde en stormakt. Dagens brev er også fra Julia. Jeg har mange flere brev enn de jeg deler her men jeg prøver kanskje å velge ut de som forteller noe om livet og tiden. Og slik er i hvert fall dette brevet. Jeg kan ikke annet enn å beundre Julia for å holde godt på norsken sin. Hun skriver så bra! Og dagens bilde er av Julias datter Clara. Vakre kvinner får vakre døtre.
April 13de 1922
Kjære forældre
Det har blit saa længe mellom hver gang jeg skriver og enda længre mellom de breve jeg faaar- ifra dere der hjemme. Vores ældste barn Egbert er i tjeneste hos en Paten Corporation i Chicago. Han rejste østover den 26de desember. Han rejser rundt i statene ved Atlanterhavskysten. Han setter opp elektriske symaskiner som syr en rundet cant paa madrasser. Altsaa i madrassfabrikker og lærer ifra hvordan dem skal bruges. Der han setter opp en maskin er han ifra syv til ti dage det længste han har vært paa noget sted er Boston Mass. Han satte op six maskins og var der over syv uger. Han liker sig godt. Han faar anledning at se de store byer i øst statene. Han har godt betalt og Corporation betaler hans rejseudgifter. Han rejser første klasse og bor i første klasses hoteller saa det er al mulig bekvemmeligheder at faa. Efter nytaar kom vi over til Angel øen igjen . Jeg var over i San Francisco to og et halft aar paa grund af børnene. Olga og Clara gaar med dampbaad til SF. Paa skolen Dagen er nogsaa lang men vi kunde ikke halde hus to steder nu da Egbert er rejst. Saa længe han Siden han begynte at arbejde saa betalte han en del af udgifterne. Carl og Clara havde influenza i februar og dem har ikke vært saa bra siden det er forkjølelse saa ofte og maven er ofte udaf lave. Olga og jeg har vært bra friske. Carrie havde jeg brev ifra nylig alt var da bra. Margit Bergseid havde jeg brev ifra i feb. Hun forteller om at hendes far var død. 93 aar 7 maaner gammel saa han opnaade en høj alder. I desember saa jeg Torstein Risteigen. Han var paa vej til Los Angles. Han lovet at besøge os her . Han vilde kome tilbage i Marts men vi har intet hørt til ham. Han var syg saa maaske han ikke blev saapas frisk igjen at han stanset her. Han er vise President i den bank som unge Torstein R er kasserer i der oppe i Silverston Oregon. Han har vel maaske forretninger at ivaretage der oppe saa at tiden ikke tillod ham at stanse her. Ja nu er det mit ønske til dig far og mor . Vi har den stille uge . Langfredag er her om to dage. Skal snart skrive til Aase. Hils søskende og fasterne. Vær da du far og mor paa det kjærligste hilset fra os alle. Mrs Julia Reit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar