onsdag 1. februar 2023

4. desember 2022

 Søndag 4. desember. 2 søndag i advent og 20 dager igjen til jul. Jeg som var full av julestemning sist helg med huset fullt av hele familien, pepperkakebaking og julepynting, jeg har mista julepiffen. Totalt! Og det er i hvert fall ikke naturen sin skyld for makan til førjulsstemning utendørs skal man lete lenge etter, Nei det er bare jeg som ikke helt klarer å tenke juletanker, bake julekaker, skrive julebrev eller julepynte. Sukk. Men, det haster vel ikke gjør det vel? Nei, enn så lenge lar jeg de lilla lysene og dukene råde og koser meg med advent rett og slett.

Dagens brev er fra 1908. Dette brevet er det Julia som skriver til sin bror. Hun har nå vært i USA i over 20 år. Julias mann Carl var en Light House keeper. Eller på godt norsk, en fyrvokter. De bodde i Tesacadero i California. I 1908 har Julia fått to barn. Jeg skrev at hennes sønn ble døpt Olaf men han hadde også et navn til Egbert, eller Bert, og det var det navnet han kom til å bruke rett og slett fordi det var et mer Amerikansk navn og lettere å si på Engelsk. Hans fulle navn var Olaff Egbert. Han har nå også fått en søt lillesøster som ble døpt Olga Rachel. Dagens bilde er av de to som ble født i 1902 og 1906. Det rare er at her i Norge har Julia fått en brorsønn som blir døpt Steinar men hun omtaler han i alle brev jeg har lest som Stener. Så til og med han ble litt amerikanisert. Dette brevet sier mye om det å bli integrert og å ikke være helt norsk lenger. 1908 var det presidenvalg i USA , det 31 presidentvalget i rekken og William Howard Taft ble valgt som republikanernes kandidat. Det var også et år hvor et gryende raseopprør ble synlig. Men i Julias liv var nok de små barna og norsken som forsvinner det viktigste. Her er hennes egne ord.
Februar 2den 1908
Godt nytaar Kjære broder med familie
Tak for brev af 24de november modtog det føre jul. Ser af dit brev at du var syg og tenkte at rejse til doktor . Haaber at du føler dig bedre nu.
Ser at du har noksaa mange kreaturer ja det kan nok være godt at have dem. Det vil bringe ind en liden sumnaar du selger dem . ja gid du havde en øiden gaard du var eijer af ogsaa det dobbelte af kreaturer. Ser at Ragnhild gjorde det godt paa sæteren sist sommer. Skal hun dit næste sommer også. Ja så Stener gaar på skole nu han blir vel snart flink til at læse nu kan jeg tro og saa hører jeg at han gaar på ski allerede ja det gjør han frisk og godt. Jeg vil nok lige at faa hans fotografi saa ERgbert og Olga faar se han. Dem liker saa at faa mig til at fortelle om Norge og hvor lange det tar at komme der. Om bestemor og far og om dere onkler og tanter og søskenbarn. Egbert husker Steners navn siden han fikk kortetav Veglid kirke og Brubakken. Han er svært glad i det og liker at se paa det ofte. Jeg skulde ønske vi var rige nok til at tage vore børn til Norge saa dem fik se dere og dem. Jeg har forsøgt at lære Egbert at lese norsk men da vi taler bare engelsk er det saa vanskeligt for ham. Jeg faar vist til med at lære han engelsk for han blir nu om et aar tid gammel nok til at gaa paa skole og da blir det norske til hinder for han for han vil ikke forstaa forskjellen. Det vilde være meget lettere bode vi for eksempel i SanFrancisco vor vi har norsk kirke med søndagsskole og var sammen med norske. Jeg føler det ofte er tungt ansvar. Verden er ond ogdersom man ikke faar børnene undervist i religion medens deem er unge er det vanskeligt senere. Her i landet er gode skoler men uden religion i almenskolen. Børnene er nu friske jeg for min del har ikke vært frisk en tid. Føler heller ikke nu saa bra som ønskelig kunde være dog bør jeg takke gud far at alt er saa bra. Ja nu vil jeg slutte med en kjærlig hilsning til dere alle ifra os alle. Lev da vel i gud fra din søster Julia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar